Фанфіки українською мовою

    Як написати фанфік у стилі жахи?

    Жанр жахів захоплює своєю здатністю викликати страх, напругу та інтригу, але водночас цей жанр чи не найскладніший у написанні. Якщо ви мрієте написати фанфік, що лоскотатиме нерви читачам, ми зібрали основне, на що варто звернути увагу, додали трохи історії та порад.

    Зародження жанру

    Жанр горору в літературі зародився в кінці XVIII — початку XIX століття. Його корені глибоко пов’язані з готичним романом, який був популярний в Європі у цей період. В основі готичного роману лежить поєднання таємничих, зловісних елементів, психологічного напруження і страху перед невідомим, що створює атмосферу тривоги та напруги.

    Одним із перших творів, який можна вважати зародженням жанру хорору, є роман Горація Волпола «Замок Оторн» (1764), в якому об’єднуються готичні мотиви з елементами надприродного. Цей твір описує загадковий замок, в якому відбуваються страшні та незрозумілі події. Такий підхід став основою для численних пізніших готичних романів, які розвивалися протягом наступних десятиліть.

    Іншим значним етапом у розвитку жанру хорору став роман Мері Шеллі «Франкенштейн» (1818). Хоча цей твір може бути частково віднесений до наукової фантастики, він також має сильні елементи горору, особливо через зображення страшного створіння та теми людської жорстокості, винайдення «монстра» і боротьби з ним.

    Важливим моментом у розвитку жанру стало також створення персонажів, які стали архетипами сучасного горору. Один із найвідоміших таких персонажів — граф Дракула в романі Брема Стокера «Дракула» (1897), що став класичним образом вампіра. Роман Стокера закріпив багатьох тематичних і образних мотивів, які стали центральними для горору: зловісна атмосфера, суперечності між наукою та забобонами, боротьба між добром і злом.

    Також важливим аспектом жанру є його психологічна складова: горор не лише жахає через фізичні небезпеки, а й через глибокі психологічні переживання персонажів, їх внутрішні страхи, тривоги та страждання. Тому, горор часто розглядається як жанр, що досліджує не лише зовнішні, а й внутрішні, психічні загрози.

    Горор в українській літературі

    В українській літературі жанр горору, хоча й не був так популярний, як у західній, також має свої приклади. Українські автори використовували елементи жахів, містики та надприродного, часто поєднуючи їх із національними традиціями, легендами та фольклором. Ось кілька прикладів:

    1. Микола Гоголь — «Вій» (1835) Хоча Гоголь народився в Україні, він писав свої твори російською мовою, але його творчість має великий вплив на українську літературу. Роман «Вій» вважається класичним твором, що поєднує елементи готичної літератури та народних українських вірувань. Це оповідання про студента, який змушений провести ніч у церкві, де його атакують нечисті сили, зокрема відьма, з якою він зіткнеться в надприродному світі. Твір переповнений містичними, жахливими моментами і символізує боротьбу між світом живих та мертвих. Тут вам і відьма, і живий мрець, і купа нечисті на чолі зі старшим демоном.
    2. Іван Франко в оповіданні “Спалення упирів у Нагуєвичах 1831 року” звертається до містичних і фольклорних тем, поєднуючи їх з історичними подіями. Твір заснований на реальному випадку, що стався в селі Нагуєвичі, де, за народними переказами, було спалено кількох людей, яких звинуватили у ворожбі та вампіризмі.Оповідання описує страшну ситуацію, коли селяни вірять у надприродні сили і, побоюючись “упирів” (міфічних істот, що повертаються з мертвих, щоб пити кров живих), вирішують спалити кількох своїх односельців, яких підозрюють у таких заняттях. Франко майстерно передає атмосферу страху, масової істерії і народних переконань, що призводять до трагедії.Цей твір є яскравим прикладом того, як народні вірування і забобони можуть мати страшні наслідки для окремих людей, коли вони потрапляють у вир масової паніки та жаху. Водночас у творі Франко піднімає питання про людську психологію, мораль і соціальні стереотипи, зображаючи, як люди можуть стати жертвами власних переконань і неволі віри.
    3. Галина Пагутяк, “Урізька готика”

      Галина Пагутяк взяла франківський сюжет про спалення упирів на Галичині та розвинула його. Так, в “Урізькій готиці” йдеться про таких собі “опирів” – “дітей природи” та звичайнісіньких людей, які тих “дітей природи” постійно палять і давнім звичаєм протинають кілками.

      Опирі не мертві – живі, але зустріч з ними несе смерть. Свою силу вони можуть брати із субстрату, тобто із першоелементів, таких як земля, вода, але найбільшу силу їм дає людська кров, яку можна брати тільки у крайньому випадку.

      Проте страшно не це. Авторка дуже вдало зобразила життя галицького, себто українського села кінця XIX сторіччя. Живуть тут люди як дикуни: постійна темрява, варварські традиції, бруд, худобу шанують більше ніж дітей, ті ж весь час мруть.

      Роман Пагутяк не тільки про опирів, а ще й про ізоляцію окремої групи людей, про невідворотність долі, про добро і зло та про той вибір, який люди між ними роблять.

      “Зло можна сотворити із самої злості, а добро вимагає тяжкої праці”, – наголошує авторка. (Джерело)

    4. Олександр Завара, “Песиголовець”

      “Песиголовець” розповідає про письменника Юрка Побивана, який на спаді кар’єри, їде разом із родиною на Прикарпаття, у місцину, де досі живуть міфи про людей з головами псів. Письменник згадує, що колись бачив на іконі одного такого персонажа – Святого Христофора, і вирішує, що сюжет про чудернацьких людей стане бестселером. Але зі своєї творчої експедиції Побиван привозить не тільки нотатки, бо міфи виявилися не такими вже й міфічними.

      У книжці є всі елементи горору, тож прихильники жанру будуть у захваті: тортури, сцени вбивства, екзорцизм та боротьба із демоном. Водночас Олександр Завара зацікавить і тих, хто жахіттями не захоплюється, бо він не забуває і про інші сюжетні лінії, ті ж інтимні. Автору вдається описати їх, не впадаючи в порнографію, чим іноді грішить не тільки вітчизняна література.

      Цей роман – подорож хвилями вишуканої української мови, яка створює яскраві картинки перед очима та ще дужче затягує у потойбічний світ. Водночас деякі сцени дуже схожі на ті, що ми вже бачили в популярних фільмах та серіалах, однак автору “Песиголовця” вдалося вдихнути в них нове життя.

      До речі, сам автор каже, що лінію оповіді побачив уві сні. (Джерело)

    5. Олексій Жупанський, “Лахмітник”

      Київ 90-х років минулого сторіччя, постіндустріальний район, школа, вулиця. Книжка Жупанського знищує поняття сюжету, бо починається розв’язкою, на тлі якої, власне, і розгортаються події.

      У центрі роману – людина без імені, Лахмітник, якого автор навмисно не називає. Він – аутсайдер, товстун в окулярах і часто стає в школі “хлопчиком для биття”, на якому відпрацьовують усілякі капості. Людина без віку, людина, залишена на узбіччі життя.

      Ненависть, помста і відчай. Лавкрафтівський жах, розчарування Кафки. Це історія крові та того, що буває, коли уривається терпець.

      Однак, більш лячними у книжці є філігранні зображення депресивного Києва. Автор створив майже апокаліптичний світ, керований збоченими, жорстокими законами та правилами. “Лахмітник” – то жахливий сон, від якого хочеться якнайшвидше прокинутися. (Джерело

    6. Наталія та Олександр Шевченки

      Подружжя Шевченків є піонерами українського горору, їх навіть називають вітчизняним Стівеном Кінгом. Їхнім першим спільним романом стали “Бранці мороку”, до нього вони писали кожен окремо.

      Хоч самі Шевченки дуже позитивні люди, їх книжки досить інфернальні. Вони називають літературу паралельним виміром, магією, якими діляться зі своїми читачами.

      Якщо казати про “Бранці мороку”, то у книжці немає жодного зайвого слова – тільки динамічний сюжет, який змушує читача співпереживати головній героїні Аліні до останньої сторінки. Не важливо, що образи звичні – духи, живі мерці, старий будинок, дзеркало. Жах, як і диявол, тут криється у деталях, щоб зненацька вискочити та вибухнути всередині читацької уяви.

      “Оксамитовий перевертень” – це про сучасну відьму, яка завдяки своїм потойбічним можливостям намагається відшукати зниклу безвісти подругу. Чим глибше Тамара заглиблюється у розслідування, тим страшніше стає не тільки читачеві. Але подружжю вдається уміло поєднати у своєму романі містику з гумором.

      І, звісно, говорячи про Шевченків, не можна не згадати про їх “Криваву осінь у місті лева”. Хоч у першу чергу це, скоріше, детектив, ніж класичний горор, але тут є все, щоб задовільнити найвибагливішого шанувальника жанру – інтрига, божевільня, сцени жорстоких вбивств та абсолютно непередбачені моменти. (Джерело)

    Ось основні види горору:

    1. Готичний горор. Це один з найстаріших піджанрів горору, який зародився в кінці XVIII — початку XIX століття. Готичний горор часто поєднується з елементами романтизму і містики. В основі таких творів — похмурі замки, старовинні руїни, зловісні таємниці та надприродні явища.

    Приклад: Роман Мері Шеллі «Франкенштейн», Брем Стокер «Дракула», Горацій Волпол «Замок Оторн».

    2. Психологічний горор. Цей вид горору зосереджений на психологічному аспекті страху. Тут жах не завжди пов’язаний із надприродними чи фізичними явищами, а більше з внутрішніми переживаннями персонажів, їхніми страхами, параноєю, психічними розладами. Страх виникає через спотворену реальність, непередбачувані реакції та відсутність контролю над власною свідомістю.

    Приклад: «Сяйво» Стівена Кінга, «Американський психопат» Бретта Істона Елліса.

    3. Містичний горор. У цьому піджанрі горор пов’язаний з проявами невідомого, такими як духи, привиди, демонічні істоти, прокляття або магічні сили. Містичний горор часто включає елементи релігійних або окультних тем, що підсилюють відчуття невидимого зла.

    Приклад: Роман «Дракула» Брема Стокера, «Привиди» Генрі Джеймса.

    4. Класичний горор. Це традиційний тип горору, який зосереджується на фізичних загрозах: монстрах, чудовиськах, зомбі або вампірах. Водночас тут можуть бути використані стандартні прийоми для створення атмосфери жаху: темні лісові простори, нічні погоні, страх перед невідомим.

    Приклад: «Франкенштейн» Мері Шеллі, «Моторошні казки» Едгара Аллана По.

    5. Слешер (кривавий горор). Цей вид хорору фокусується на насильстві, крові та смерті. Твори цього піджанру часто включають серійних вбивць, які здійснюють жорстокі вбивства з використанням різних знарядь. Слешери часто мають елементи трилера та часто зображують смерть як центральну тему.

    Приклад: «П’ятниця, 13-е», «Техаська різанина бензопилою».

    6. Зомбі-горор. Це піджанр, що зосереджений на темі апокаліпсису, викликаного появою зомбі. Твори цього виду часто включають тему боротьби за виживання в умовах кінця світу, коли персонажі змушені протистояти трупам, які повертаються до життя та намагаються знищити людство.

    Приклад: Романи «Живі мерці» Джорджа Ромеро, «Мандрівники» Макса Брукса.

    7. Фентезі-горор. Цей піджанр поєднує елементи фентезі та хорору. Тут можуть бути присутні магічні істоти, зловісні чаклунства та міфічні світи, але основною темою є створення атмосфери жаху через містичні й страшні елементи.

    Приклад: Романи Говарда Лавкрафта, «Туман» Стівена Кінга.

    8. Космічний горор. Це вид горору, що зосереджений на темах безсилля людини перед непізнаваним космосом, великими темними силами, інопланетними істотами або позаземними феноменами. У таких творах персонажі часто зіткнуться з неможливістю зрозуміти або контролювати величезні космічні сили, що викликають у них панічний страх.

    Приклад: Твори Говарда Лавкрафта («Крик Ктулху», «Міфологія Стародавніх богів»).

    9. Техно-горор. Цей піджанр горору зосереджений на страху перед технологіями та їх негативними наслідками. Технології можуть стати джерелом жаху через невідомі наслідки для людей, особливо в контексті наукових експериментів або автоматизованих систем, які виходять з-під контролю.

    Приклад: «Я, робот» Айзека Азімова, фільм «Технофобія».

    10. Горор із соціальним підтекстом. Це твори, де горор використовує елементи соціальних або політичних проблем для створення жаху. Наприклад, в таких творах можуть підніматися теми насильства, політичних репресій або економічних криз, що приводять до соціальних катастроф і жахливих наслідків для людей.

    Приклад: «1984» Джорджа Орвелла, «Парфумер» Патріка Зюскінда.

    Основні поради щодо написання горору

    Нижче наведено кілька порад для авторів-початківців. Багато з них були дані відомим письменником Р. Л. Стайном, що спеціалізується на жанрі жахів. Його автора часом називають дитячим Стівеном Кінґом.

    Насамперед придумайте назву

    Багато авторів, які вирішили написати історію жахів, спочатку вигадують основну ідею художнього тексту. Лише потім письменники намагаються вигадати назву літературному твору.

    «Дитячий Стівен Кінґ» радить чинити інакше. Якщо починати роботу над рукописом із назви, на думку автора напевно прийде кілька слушних думок, які згодом вдасться зв’язати в єдиний сюжет.

    Напишіть закінчення розповіді

    На думку Р. Л. Стайна, насамперед потрібно ретельно продумати кінцівку історії. Адже якщо автор заздалегідь знатиме, якими будуть останні рядки тексту, йому набагато легше триматиме читачів у напрузі і вміло водитиме їх за ніс.

    Продумайте сюжет страшної історії

    Якщо ви хочете вигадати містичну історію з оригінальним, захоплюючим сюжетом:
    – введіть у розповідь хибного героя;
    – додайте відволікаючі сюжетні лінії.

    Зачепіть увагу читачів з перших рядків

    Написати ідеальний горор — отже, заволодіти увагою читачів із самого початку художнього тексту. Перший розділ фанфіка має шокувати аудиторію. Отже, перші рядки роботи повинні створювати потрібне враження.

    Продумайте образ головного героя

    Щоб написати страшну історію, здатну справити сильне враження на читачів, варто трохи розбиратися в основах сценарної майстерності. Дуже пізнавальна у цьому плані робота Кеті Вейланд «Створення арки персонажа. Секрети сценарної майстерності: єдність сюжету, структури та героя». Вона допоможе розібратися про те, які зміни мають відбуватися у характері головного героя під час розповіді. Чому саме арка персонажа? Тому що, якщо ваш герой протягом всієї історії ніяк не змінюється, не розвивається і нічому не вчиться, а тупцює на одному місці, він нікому не цікавий. І навпаки, вміння вибудувати арку персонажа – ключова навичка автора будь-якого літературного твору, чи то художня проза чи сценарій для кіно і телебачення.

    Додайте несподівані сюжетні повороти

    Несподівані повороти сюжету в середині оповідання — чудовий спосіб захопити увагу читачів так, що він не ослабне до кінця книги. У автора навряд чи вдасться написати захоплюючий фанфік у жанрі жахів та розвести широку аудиторію на емоції, якщо заздалегідь зрозуміло, звідки вискочить маніяк чи монстр.

    Прийом постійної присутності невидимої небезпеки

    Головний ворог автора, котрий вирішив написати ідеальний хорор (об’ємну книгу чи розповідь) — очевидність. Небезпека не повинна набувати чітких обрисів. Якщо причина виникнення загадкових явищ виявиться, сюжет одразу втратить свою напруженість.

    Для створення атмосфери, що насторожує, необхідно, щоб читачі не здогадувалися, звідки виходить небезпека. Вона повинна виглядати чимось невідомим, що причаїлося у віддзеркаленні дзеркала у повній темряві, шелесті листя, що порушує тишу безмісячної ночі.

    Використовуйте кліфхенгери

    За допомогою подібних художніх прийомів написати розповідь у жанрі хорор буде набагато простіше. Кліфехенгери передбачають, що протагоніст стикається зі складною дилемою. Згодом розповідь обривається автором на найцікавішому місці (якраз у той момент, коли читач з великою зацікавленістю очікує, що буде далі).

    Відмінність горору від містики та трилерів

    Містика — це, перш за все, інструмент, який дозволяє ввести в оповідання паранормальні елементи. До них варто віднести: потойбічні сили, надприродні здібності, властиві обмеженому колу осіб.

    Під час створення творів у жанрі трилера автору книжки слід підтримувати атмосферу постійної загрози, невизначеності. Читач аж до кінця розповіді не знає, як повернеться історія наступної секунди. Трилер нерідко схрещується з детективом чи горором. Але часом мають місце й несподіваніші комбінації.

    Де знаходити ідеї та натхнення для страшних історій

    Знаходження ідей і натхнення для страшних історій може бути захоплюючим і навіть тривожним процесом, адже горор — це жанр, який дозволяє експериментувати з глибинними страхами, темними сторонами людської психіки та невідомим. Ось кілька джерел, де можна знайти натхнення для створення страшних історій:

    1. Особисті страхи та переживання

    Ваша власна тривога і страхи можуть стати чудовим джерелом натхнення. Можливо, у вас є страхи, які ви ніколи не досліджували, наприклад, страх темряви, висоти, невідомих місць або самотності. Роздуми про те, чого ви боїтеся, допоможуть створити емоційно насичену і правдоподібну історію.

    2. Міфи, легенди та фольклор

    Народні міфи і легенди є багатим джерелом моторошних образів. Від історій про відьом і монстрів до забобонів і проклять — фольклор різних культур надає багатий матеріал для написання страшних історій. Ви можете адаптувати або переосмислити традиційні міфи, надаючи їм нову інтерпретацію.

    3. Медичні, психологічні та наукові теми

    Страхи, пов’язані з наукою, часто стають основою для горору. Дивні захворювання, психічні розлади, нейробіологія, дослідження мозку або страхи, пов’язані з новими технологіями (наприклад, штучним інтелектом або генетичними експериментами), можуть бути чудовими основами для страшних історій. Психологічний горор, зокрема, часто зосереджується на темах розладів свідомості, депресії, параної, що створює реалістичну та жахливу атмосферу.

    4. Відвідування страшних місць

    Місця з темною історією або забуті, наприклад, покинуті будівлі, цвинтарі, старовинні замки, лікарні, шпиталі, можуть бути натхненням для створення горор-історій. Під час відвідування таких місць ви можете відчути певну атмосферу тривоги, що допоможе вам уявити, які жахливі події там могли б статися.

    5. Жахливі новини і реальні історії

    Взявши за основу реальні події — наприклад, загадкові зникнення людей, серійні вбивства, природні катастрофи або страшні технологічні аварії — можна створити історії, які будуть лякати саме своєю реалістичністю. В реальному світі часто відбуваються події, які не піддаються логічному поясненню, що створює відчуття невідомого і невблаганного жаху.

    6. Сни і кошмари

    Сни є надзвичайно потужним джерелом натхнення для страшних історій. Вони іноді можуть бути абсурдними, але водночас дуже тривожними і емоційно насиченими. Сон може стати джерелом символів, образів та ситуацій, які розвиваються в жахливі історії, що запам’ятаються читачам. Часто страшні сни — це вияв підсвідомих страхів.

    7. Класичні твори і сучасні фільми горор

    Читання класичних творів горору або перегляд фільмів цього жанру може допомогти зрозуміти, як будується атмосфера жаху, які образи використовуються для виклику страху, а також побачити, як різні автори підходять до створення напруги. Класичні твори, як «Дракула», «Франкенштейн» чи «Сяйво» можуть дати безліч ідей для розвитку ваших власних історій.

    8. Гіпотетичні ситуації і “що якби”

    Поставте собі питання «що якби?» — наприклад, «що якби люди насправді могли спілкуватися з мертвими?», «що якби зомбі раптом стали частиною нашого світу?» або «що якби звичайна річ у будинку раптом почала діяти проти тебе?». Такі питання допомагають створити незвичайні ситуації, що призводять до непередбачуваних, страшних подій.

    9. Містичні і загадкові книги і твори

    Якщо вас захоплюють теми окультизму, магії, метафізики та паранормальних явищ, можна черпати натхнення з праць науковців, дослідників або писати твори на основі новітніх містичних практик і теорій. Ці теми завжди привертають увагу завдяки своїй таємничості та суперечливості.

    10. Музика і мистецтво

    Візуальні та звукові образи також можуть надихнути на створення страшних історій. Музика, особливо у стилях, пов’язаних з темними або атмосферними мотивами (наприклад, індастріал, готика, дарк-ембієнт), може створити потрібний настрій, вивести вас на нові ідеї. Також художні твори (картини, ілюстрації) з темними, трагічними чи дивними зображеннями можуть стати натхненням для сюжетів.

    11. Власні спостереження за людьми і суспільством

    Страх часто народжується з людських вчинків, і іноді найстрашніші речі — це не те, що ми можемо побачити або почути, а те, що відбувається в серці людей. Вивчення людської природи, соціальних відносин і навіть найнезначніших деталей може призвести до написання історій, що будуть жахати саме своєю реалістичністю та психологічною глибиною.

    Натхнення для страшних історій може прийти звідусіль: від ваших власних переживань до фольклору та міфів, від реальних історій до вигаданих кошмарів. Головне — залишатися відкритим до нових ідей, активно досліджувати різні теми і знаходити ті, що викликають у вас емоції і бажання поділитися ними з іншими.

    Отже, написання фанфіку в жанрі горор вимагає не лише творчого підходу, але й уміння створювати атмосферу напруги та тривоги, що притаманна цьому жанру. Використання психологічних елементів, описів, які викликають страх і невизначеність, а також інтеграція тем темряви, містики чи надприродних явищ — основні складові успішного горор-фанфіку. Важливо вміти балансувати між елементами жаху і розвитком персонажів, щоб читач міг не тільки відчути страх, але й зануритися в емоційний і психологічний стан героїв. Опанувавши ці принципи, ви зможете створити захопливу та страшну історію, що залишить слід у душі ваших читачів.

     

     
    • Якщо ви коли-небудь ловили себе на тому, що кожен розділ у книжці, яку ви читаєте, завершується так, що не залишається нічого іншого, як починати читати наступний, бо вам не терпиться дізнатися, що буде далі, вітаю, ви потрапили в успішно створений кліфхенгер. Кліфхенгер (від англ. cliffhanger — “підвісити на обриві”) — це техніка у літературі, яка використовується для того, щоб створити у читача відчуття невизначеності…

       
    • Стівен Кінґ, один із найвідоміших сучасних письменників, у книзі “Про письменство. Мемуари про ремесло” ділиться досвідом та порадами про мистецтво створення текстів. Ця праця є джерелом натхнення для авторів фанфіків, адже її поради можна застосувати у творчості на fanfic.com.ua. Шлях становлення письменника У першій частині книги Кінґ розповідає про свій шлях до письменництва, труднощі та перші спроби публікацій. Це нагадування авторам фанфіків про важливість…

       

    0 Коментарів

    Note