Щоденники війни 🇺🇦 Статті 🇺🇦 ВІРШІ

Примітка про розміри і довжину (не сюжет)

FavoriteLoadingДодати до улюблених

Loading

Викладена тут інформація корисна здебільшого для фанатів Сувоїв або тих, кому просто цікаво знати розміри описаного світу. Сюжету фанфіку тут нема. Він буде у наступному розділі.

Коли я писав фанфік, мене непокоїло питання відстаней між містами Скайріма. У грі ми над цим не замислюємось. Ми звикли, що подорожі пішки займають у нас максимум 30 хвилин, а зі швидкими переміщеннями так взагалі відстані не помічаються. Але всі відстані значно урізані. У зв’язку з цим мені довелося буквально від балди і на око прикидати, скільки часу займе та чи інша подорож Катріни. В результаті у мене вийшло так, що похід від Рівервуда до Вайтрана у неї зайняв приблизно 6-7 годин. Якщо взяти за основу, що людина в середньому рухається зі швидкістю 4 кілометри на годину, це дорога приблизно 28 кілометрів. І це від Рівервудського мосту до Вайтранских стайнь, а якщо ви подивитеся на карту Скайріма, де видно дороги, зрозумієте, що відстань ця з урахуванням усіх звивистостей дороги. По прямій цю цифру можна сміливо ділити на 2. Виходить 14 км.

Вайтран – одне з найбільших міст Скайріма. Він знаходиться в самому центрі цієї провінції і через нього проходить більшість торговельних шляхів. Це означає, що в ньому має вміщуватися велика кількість городян, варти, мандрівників, торговців. Величезне багатотисячне населення. При цьому там немає багатоповерхівок, як у нас. Всі будинки максимум на 2 поверхи, а отже вся ця справа розосереджена на велику територію. Якщо порівнювати TES 5 з епохами реальності, це приблизно середньовіччя чи, швидше, раніше. Цей період зазвичай беруть основою фентезі світів. Великі міста на кшталт Парижа, Мілана, Лондона, Венеції, мали у 14 столітті (це 1300-ті) населення понад 50 000 людей. Більшість звичайних міст налічували приблизно 2-3 тисячі осіб. Вайтран – столиця однойменного володіння, а володіння в Скайрімі є по суті окремими королівствами. До того ж, як я описав вище, Вайтран дуже велике та успішне місто. Скидаємо часову шкалу нижче 14 століття приблизно до часів епохи вікінгів, десь не за довго (за кілька десятків або сотень років) до становлення Київської Русі. Це десь 8-10 століття. На той момент, якщо вірити графіку у Вікіпедії, населення Риму було +- 50 000 людей. Враховуючи різницю в історії Тамріеля та реальної Європи, різниця в демографії була однозначною. У реальному світі тим часом все йшло до різкого падіння населення. Та й Рим уже не був столицею світу. Тож, в принципі, можна повірити, що у Вайтрані може бути десь 30-40 тисяч людей.

Площа володіння Вайтран, виходячи з відстані від Вайтрана до Рівервуда +-21, помножити на 52 = 1092 кілометри квадратних. Мало, як для королівства. У 2 рази менше за Москву.

Якщо взяти відрізки розміром з відстань від Рівервуда до Вайтрана (14 км) та розмістити їх з півдня на північ Скайріма, вийде таких 4 з копійками. Округлимо, нехай буде 5. У результаті отримуємо, що з півдня на північ довжина Скайріму дорівнює 75 кілометрів. Візьмемо відрізки цієї довжини та помістимо їх з півдня на захід. Виходить приблизно 2 відрізки, всього 150 кілометрів. Множимо 75 на 150 і отримуємо площу Скайріма 11 250 квадратних кілометрів. Це приблизно у 2 з половиною рази менше площі Запорізької області України, майже в 4 рази менше від Московської області так званої рф.

Тепер візьмемо карту Тамріеля. Беремо відрізки завдовжки у відстань зі сходу на захід Скайріма. Поміщається приблизно 3 відрізки. Разом зі сходу на захід довжина Тамріеля становить 450 кілометрів. Те саме проробляємо з півдня на північ. + – 2,5 відрізка всього 375 км. Множимо 450 на 375 і отримуємо площу Тамріеля в 168 750 квадратних кілометрів. Начебто цифра і велика, але виходить, що Тамріель у 3 з половиною рази менший за Україну. А я нагадаю, що зараз йдеться про континент.

Як ви розумієте, континент розміром менший за третину України звучить смішно. Це як взяти Ісландію та збільшити її в півтора рази. Думаю, не варто пояснювати, що хоча підрахунки максимально грубі, розміри Тамріеля в моїй інтерпретації виходять дуже мізерними. І це при тому, що на півдні розташувалися джунглі та спекотні пустелі, а на півночі вже льодовики. При всій логіці речей, Тамріель не може бути таким міліпіздричним хоча б тому, що навіть за умови всіх воєн та катаклізмів, його населення за приблизно 6950 років існування Нірна вже мало б вивалюватися в океан. І це, до речі, найбільший континент планети.

Всі ці шалені з погляду, математики і географії підрахунки, від яких люди, які добре знаються на цих науках, впадуть у глибоку істерику і депресію, дають зразкове уявлення про масштаби катастрофи. Навіть з урахуванням, що я в тексті фанфіка збільшив відстані рази на 3-4, я створив міліпіздричний континент на міліпіздричній планеті, яка стала розміром менше Місяця. І через це чисельність військ у битвах біля Червоної гори, за вежу Білого Золота тощо, можна ділити мало не на 0. Усі вони за масштабом будуть як якась війна-заварка між древніми племенами народів центральної Америки в найкращому разі. Це взагалі не кошерно та не епічно.

Я відношуся до того, що пишу, відповідально. Я не можу забити болт на ось такий кричущий косяк. Тим більше, що йдеться вже про існуючий лор, у якому були масштабні події й у якому можна скласти думку про те, що описаний у ньому континент має реально великі розміри. У зв’язку з цим, перш ніж випустити новий розділ, я зобов’язаний був виправити це. На момент написання цього тексту, моїм новим завданням було переписати 8 глав фанфіка під реальні розміри Тамріеля. Завдання, звичайно, та ще. Довелося навіть деякі події додати чи переписати.  Пів дня я провів у зборі інформації та вирахуванні. У голові була повна каша, але до деяких висновків я дійшов.

Брати інформацію із внутрішньоігрових книг – справа невдячна. Кожен автор пише те, що йому заманеться, всі ці дані суперечать один одному, та й взагалі потрібно бути машиною, щоб знайти всі подібні згадки. Коли йдеться про ігрові відстані, часто всі згадують Авентуса Аретіно, який, будучи хлопчиком років 10-12-ти, дістався з Ріфтена до Віндхельма, і Віпіра Живчика, який, за його розповідями, пробіг без зупинок з Вайтрана до Рівервуда. Якщо з Авентусом все більш менш зрозуміло, так як він міг скористатися допомогою подорожніх, возів і т.д., то ось з Віпіром все трохи складніше і далі ви зрозумієте, чому. Виходячи з тих висновків, що я зроблю далі, куди простіше буде повірити в те, що він просто напиз… кхм… прикрасив свою історію. Ну і взагалі точні розміри Скайріма, Тамріеля чи Нірна вам ніхто не назве. Обчислити це нормально неможливо, а розробники, розуміючи весь розмір проблеми, вирішили не паритися і прогаяти цю деталь.

Почав свої пошуки я, природно, з інтернету. Здебільшого йдеться про форуми. Почитавши кілька таких, я зрозумів, що це те саме, що читати внутрішньоігрові книги. Купа води, суперечок та дані, що суперечать одні одному. Однак одне дуже корисне посилання я в цих потоках думок знайшов. Автор розбив карту Скайріма на комірки. Після цього він став з’ясовувати розміри цих комірок згідно з координатами у грі. Наступна задача була простою – просто порахувати ці осередки і помножити на їх розмір. У результаті вийшли такі дані:

– Розміри Скайріма із заходу на схід = 5.08 км.

– розміри Скайріма з півночі на південь = 3.56 км.

– Висота “Горлянки світу” = 508 м.

Максимально мізерні цифри. Площа виходить 180 848 квадратних кілометрів. Ні про що. Автору теж це не сподобалося і він вирішив зробити виправлення на ігрові умовності виходячи з ігрового часу. Таким чином у нього вийшло, що реальні розміри світу в 20 разів більші за ігровий і вийшли вже такі дані:

– розміри Скайріма із заходу на схід = 101.6 км.

– розміри Скайріма з півночі на південь = 71.2 км.

– Висота “Горлянки світу” = 10.16 км.

Циферки помітно підросли, проте площа світу при цьому склала 7 233,92 квадратних кілометрів. Помітно більше, але ще дуже мало навіть щодо моїх підрахунків вище. Хоча висота Горлянки світу вийшла більш ніж значною.

Пошукавши ще, я натрапив на статтю на Пікабу про розміри Нірна. Проте там значення вийшли ще більш обтяжливими. Зрештою, у автора статті вийшла планета розміром з астероїд.

Не бажаючи більше ламати собі мозок, я вирішив взяти за основу ролик одного з блогерів на ютюбі. Тут уже йшлося не конкретно про Скайрім, а про весь Тамріель. Знаючи розміри Тамріеля, обчислити розміри Скайріма буде явно не складно, та й у майбутньому розміри всього континенту стануть у нагоді. За даними перших двох частин Свитків, вийшли такі цифри:

– Розміри Тамріеля із заходу на схід = 3 або 4 тисячі км.

– Розміри Тамріеля з півночі на південь = 2 або 3 тисячі км.

– Площа Тамріеля виходила 6 або 12 мільйонів квадратних км.

У Першому путівнику Імперією, випущеному в 1998-му році, вказали, що від Морнхолда до Червоної гори 400 кілометрів. У результаті у автора відео вийшли такі дані:

– Розміри Тамріеля із заходу на схід = 1 600 км.

– Розміри Тамріеля з півночі на південь = 1 300 км.

– Площа Тамріелю виходила 2 080 000 квадратних кілометрів.

Зазначу, автор ролика робив ще поправку на те, що частина уявного навколо континенту прямокутника займає вода, а не суша. Отже, його цифри площі трохи інші. Мені ж зайві обчислення не потрібні. Я встановлюю не чіткі розміри, а просто прикидаю зразкові.

Враховуючи, що другий варіант значно зменшує континент і він стає меншим за Австралію приблизно в 4 рази, я вирішив зупинитися на варіанті з Арени і Дагерфола (4000х3000). Це зумовлено багатьма факторами, серед яких і кількість населення, і необхідні для масштабних битв розміри королівств, і обсяги земель для їхнього нормального існування, і купа іншого. Але отримати площу Тамріеля це одне, а ось зрозуміти, скільки це і чи влаштовують мене такі значення, зовсім інше. Знову беремося за пекельну (у всіх сенсах) математику.

Я взяв карту Тамріеля, обрізав її до меж континенту та закинув її у проект у Фотошопі, розміром 2000х1500 пікселів. Після цього встановив сітку кроком великих клітин у 100 пікселів та дрібних у 10. Відповідно, у мене вийшли великі клітини у 200 км та маленькі у 20 км. Далі рахуємо клітини, множимо їх на розміри та отримуємо відстані.

Розміри Скайріма:

– 6 великих 9 маленьких (1200+180=1380 км) завширшки

– 5 великих (1000 км) заввишки

– S = 1 380 000 км квадратних.

Далі усвідомлюємо відстані між скайрімськими містами. Я взяв Фолкріт і Вайтран з тієї простої причини, що між ними знаходиться Рівервуд – перше (після Хелгена) поселення, з якого ми починаємо подорож. Тут застосуємо теорему Піфагора (за клітинами не порахувати, там виходить діагональка). Гіпотенузою буде відстань між двома містами.

Відстань Флокріт-Вайтран:

14 та 8 клітин

196 +64 = 260

~16 квадратів

320 км

Без перерв:

80 годин шляху

3 дні 8 годин шляху

З перервами:

160 годин

6 днів 4 години

Час шляху дуже приблизний. За моїми особистими підрахунками ще з іншого сюжету, який я пишу, на відпочинок мандрівникові треба виділяти десь 8-10 годин на добу. Отже, в 1 добу він може йти +- 14 годин. До цього додамо непередбачені ситуації, якісь затримки, різну швидкість кроку і отримуємо приблизно те, що я написав.

Відстань від Рівервуда до Вайтрана – це приблизно третина відстані від Фолкріта до Вайтрана.

Відстань Рівервуд-Вайтран:

106,7 км

Без перерв:

26 годин 40 хвилин

1 день 2 години 40 хвилин

З перервами:

1 день 13 годин

Час здається великим, але, як не дивно, він мене в принципі влаштовує. Я рахував відстані прямою. Прикинемо до цього звивистості дороги і вийде ще більше. Такі відстані схожі на правду. Тим більше, що це не означає, що весь час цього шляху буде пустою дорогою. На будь-яких дорогах є якісь таверни, ферми, поштові станції тощо, де мандрівник може перепочити, перекусити, коня змінити. І тут до мене прийшла одна думка. А що, якщо перевірити ці габарити на дещо іншому географічному об’єкті – Імперському місті. На відміну від інших міст, ми можемо уявити розміри Імперського міста, оскільки він знаходиться на острові. І тут я починаю шма… кхм… рахувати.

Розміри Сироділа:

– 9 великих (1 800 км) завширшки

– 4 великі 9 маленьких (800+180=980 км) заввишки

– S = 1 764 000 км квадратних

Розміри острова Імперського міста:

– 9 маленьких (180 км) завширшки

– 10 маленьких (200 км) заввишки

– S = 36 000 км квадратних

Імперське місто займає приблизно чверть острова.

Розміри Імперського міста:

– S = 36 000/4 = 9 000

Не кволе містечко виходить. Для порівняння, ось вам сучасні площі кількох столиць:

– Берлін 891,68 км квадратних

– Рим 1287,36 км квадратних

– Лондон 1572 км квадратних

– Москва 2511 км квадратних

При цьому озеро навколо острова Імперського міста у найвужчому місці має довжину від берега до берега приблизно 20 кілометрів. Так, насправді є мости такої довжини, але вони були побудовані вже в 21-му столітті і 4 найдовші це веадуки. Найдовший міст через річку становить майже 80 кілометрів, але він перетинає не одну річку. Можна припустити, що в Нірні змогли побудувати такі довгі мости, але віриться, чесно кажучи, не дуже.

І ось, коли я вже збирався зменшувати все в 2-3 рази, до мене прийшла одна думка. А хто взагалі сказав, що міста мають збільшуватися у такому ж співвідношенні, як і весь світ? Адже якщо взяти велику карту та стиснути її у кілька десятків разів, з неї пропадуть деякі об’єкти. У цій ситуації з карти могли зникнути дуже важливі об’єкти, як це озеро в Сіроділі, острів. Та й саме Імперське місто мало всі шанси стиснутися настільки, що від нього залишилася б одна лише вежа, а то і кілок дерев’яний. Ті самі мости могли розбудовуватися через якісь невеликі острови. Насамперед при переході на реальні масштаби буде збільшуватися обсяг лісів, рівнин, пустель, джунглів і т.д. Звісно, міста та поселення будуть значно більшими, ніж у грі, але вони ростуть окремо. Таким чином, якби Бесідка зробила Тамріель у його повному розмірі, основні локації залишилися б на своїх місцях, але локальна географія б змінилася. Імперське місто могло б займати куди меншу частину острова, або ж сам острів був би меншим щодо всього континенту. Більше того, в тому ж Скайрімі через розміри карти деякі поселення просто зникли або ж перетворилися на будинок, що самотньо стоїть біля дороги.

Останнім аргументом для мене стало відео того ж таки блогера про вежі Нірна. Якщо раптом хтось не пам’ятає про них, коротко нагадаю. Башти Нірна – одні з найбільших конструкцій штучного або природного походження, що стоять на зчленуваннях кісток світу. Всі ці вежі мають силу, здатну змінювати локальну реальність. До таких веж відносяться вежа Білого Золота, що у центрі Імперського міста, вулкан Червона гора, гора Горлянка світу, Нумідіум.

Але до чого тут ці вежі? Завжди при обговоренні розмірів Тамріеля наводяться аргументи щодо різноманітності кліматичних зон на його території. Це наводять як підтвердження або великих розмірів континенту (бачив думку про те, що цей континент повинен бути розміром з обидві Америки або Євразію) або як косячину розробників. Однак давайте враховувати, що планета Нірн може бути меншою за планету Земля. За рахунок цього континент може успішно розташуватися майже у всіх кліматичних зонах. А ефект цих кліматичних зон підкріплюється впливом веж. Так, наприклад, коли айлейди побудували вежу Білого Золота, клімат навколо став змінюватися під тропічний, який був їм найприємнішим. Однак після повстання Алесії та встановлення в Сироділі влади людей, вежа почала змінювати клімат на помірний, тому, що він був комфортнішим людям. Такий самий принцип був на Саммерсеті, на який впливала Кришталева вежа і т.д.

Крім того, ми не можемо застосовувати до Нірна ті самі закони, що й до Землі. Сама будова цього світу абсолютно відрізняється від нашої. Так Нірн – це центр всесвіту, навколо якого знаходяться плани Облівіона, ще вище – Етеріус, де знаходяться Совнгард, Далекі береги та інші світи безсмертних. Навіть зірки і сонце це не космічні об’єкти, а дірки в оболонці чи то Мундуса (оболонка, частиною якої є Нірн), чи то Облівіона, через які проходить світло і магія з Етеріуса. Таким чином, взагалі може виявитися, що немає жодної різниці, в якій частині планети знаходиться континент. Клімат на ньому може бути будь-яким.

Ну і вишенькою на торті буде аргумент щодо того, що Нірн – кулька, а значить міряти відстані, проводячи лінії по карті не коректно. Однак, обчислити розміри цієї кульки дуже складно і, швидше, навіть неможливо. У Нірні цілих 7 континентів. Частина з них була затоплена, частина має невеликі розміри, але на одному можна зійтися точно – ми не знаємо, на якому віддаленні від Тамріеля вони знаходяться і які їх розміри. Всі карти, де зображено весь Нірн – фанатські. А фанати, як ви можете розуміти, часто помиляються. Та й раптово з легкої руки розробників може звідкись взятися якийсь невідомий континент, що зруйнує все розуміння географії цієї планети.

Виходячи з усього вищевикладеного, я вирішив, що беру у своєму фанфіку за основу габарити Тамріеля 4000х3000 квадратних кілометрів, тому, що цей варіант, на мою скромну думку, є оптимальним. Та й взагалі це єдині цифри на цю тему, які нам коли-небудь давали розробники (нехай це й було ще за часів зародження лора серії і там навіть розташування та наявність деяких міст не співпадає). Як там воно є насправді в їхніх головах, ми не знаємо і дізнаємося явно не скоро.

Сподіваюся, мої висновки виявляться для когось корисними в розумінні світу TES. Усі обчислення, як уже писав раніше, дуже грубі. Якщо щодо цього у вас інша думка, пишіть у відгуках, буде цікаво почитати.

 
FavoriteLoadingДодати до улюблених

Залишити відповідь

2 Коментарі на “Примітка про розміри і довжину (не сюжет)